"ΥΠΕΡΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΕΝΘΙΜΑ ΣΥΜΒΕΒΗΚΟΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ"

Ο λογοτέχνης Κυριάκος Στυλιανού γράφει στην εβδομαδιαία στήλη του στην "Αλήθεια" για την 9η ποιητική συλλογή του Γιώργου Χριστοδουλίδη ΛΑΛ Γνωστοποίηση Πένθιμου Γεγονότος

 

"
Ο καταξιωμένος ποιητής Γιώργος Χριστοδουλίδης με κεντρικό πρόσωπο της ένατης ποιητικής συλλογής του τον Λαλ καταδεικνύει ποιητικώ τω τρόπω τις αξιακές ορίζουσες της προσωπικής του κοσμοθεωρίας. Η ευφάνταστη γραφίδα του Χριστοδουλίδη, καταφέρνει διαμέσω της ξεχωριστής και πολύτιμης προσωπικότητας του κεντρικού του ήρωα να επαναπροσδιορίσει τις κατεστημένες αξίες του δυτικού πολιτισμού επανατοποθετώντας τες σ΄ ένα πιο στέρεο και ανθρωπινότερο επίπεδο.
Ο Γιώργος Χριστοδουλίδης γεννήθηκε στη Μόσχα και μεγάλωσε στη Λάρνακα. Σπούδασε δημοσιογραφία στο Πανεπιστήμιο Λομονόσοφ της Μόσχας. Έχει εκδώσει 8 ποιητικές συλλογές και του απονεμήθηκε δυο φορές το Κρατικό Βραβείο Ποίησης της Κύπρου. Η ποίηση του έχει μεταφραστεί και έχει εκδοθεί στις κυριότερες ευρωπαϊκές γλώσσες και στα αραβικά, και έχει ανθολογηθεί ευρέως. Το 2011, 150 ποιήματα του κυκλοφόρησαν στη Βουλγαρία με τον τίτλο Ονειροτριβείο. Το 2017, η ποιητική του συλλογή Πληγείσες περιοχές/ Γυμνές ιστορίες( Μελάνι 2016) κυκλοφόρησε στα γαλλικά και στα σερβικά και παρουσιάστηκε στο Παρίσι και στο Βελιγράδι. Το 2021, 100 ποιήματά του, με τον τίτλο Giorgos Christodoulides Selected Poems( 1996-2001) κυκλοφόρησαν στα αγγλικά από τις Εκδόσεις Αρμίδα, και παρουσιάστηκαν στο Λονδίνο και στο Δουβλίνο. Συνοψίζοντας την ποίηση του Χριστοδουλίδη, ο Ιρλανδός ποιητής Ντέσμοντ Ήγκαν κάνει λόγο για « ένα ποιητικό χορό με την απώλεια και τον θάνατο που σταδιακά εισχωρεί μέσα σου».
Το 2018 ο Χριστοδουλίδης συνεπιμελήθηκε την Ανθολογία Κυπριακής Ποίησης 1960-2018( ΚΥΜΑ, Αθήνα). Δημοσιεύει βιβλιοκριτικές και δοκίμια για την ποίηση.
Ο βραβευθείς ποιητής που έχουμε τη μεγάλη χαρά και τιμή την εβδομάδα αυτή να παρουσιάζουμε στα « Μικρά και μεγάλα παράθυρα στον κόσμο», κατορθώνει μέσω της ευρηματικής και ιαματικής, θα΄ λεγα, ποίησης του, να υπερβαίνει με σθένος και παρρησία, ως αρμόζει στους συνειδητοποιημένους και μάχιμους καλλιτέχνες και δημιουργούς, τα πένθιμα συμβεβηκότα της εποχής του. Οι πυκνοί και πολύχυμοι στίχοι του διανοίγουν, κατά τη γνώμη μου, πρωτοποριακούς δρόμους έκφρασης για τους νέους δημιουργούς. "

1. Παντού όπου δεν ήσουν
Ήσουν στο δωμάτιο απέναντι
και με περίμενες
το θέμα ήταν απλώς να γεφυρώσω
την απόσταση
που μας χώριζε
δηλαδή
την απόσταση που χωρίζει
τη γη από τη σελήνη
να χρησιμοποιήσω παλιά φτερά
να ναυλώσω ένα σκάφος
ή απλώς να διανύσω
τη σωστή γέφυρα
όμως εκείνη τη μέρα
τα φτερά μου ήταν άφαντα
τα σκάφη μου καθηλωμένα
και όσες γέφυρες ήταν ανοικτές
κατέληγαν
παντού
όπου δεν ήσουν
2. Για λίγο τα χέρια μου
Ήθελα να σε συναντήσω
ήθελα να τρέξω να σε συναντήσω
όμως ήμουν αργός σαν τις χελώνες των νησιών Γκαλαμπάκος
έστειλα τα χέρια μου
να μου φέρουν την αφή σου
τα χέρια μου είναι πιο γρήγορα από το υπόλοιπο σώμα μου
σε πρόλαβαν και σε χάιδεψαν
πήραν τη μυρωδιά σου
και την έκλεισαν σφικτά στις χούφτες τους.
Επέστρεψαν σε μένα μες τη χαρά.
Όμως στη θέση τους βρήκαν νέα χέρια
στους ώμους μου είχαν φυτρώσει νέα χέρια
που δεν ήξεραν τίποτα από σένα
που δεν σε είχαν αγγίξει ποτέ
3. Στη Piazza del Popolo
Είναι ίσως η πιο όμορφη αποσκευή
που μπορείς να πάρεις μαζί σου
όταν δεν θα έχεις πια τίποτα
πέραν από ενθυμήματα
μια γυναίκα στη Piazza del Popolo
να κατεβάζει όσο αρμόζει
την μπλούζα της
-ο Λαλ να μην τη βλέπει
επειδή είναι στον μόχθο αφοσιωμένος-
για να θηλάσει το νεογνό της
το νεογνό να γραπώνει εκστασιασμένο
κι εσύ να κοκκινίζεις από ντροπή
να κάνεις ότι δεν βλέπεις
όταν ξαφνικά στρέφει το βλέμμα της πάνω σου
χωρίς να κατανοεί την ομορφιά του θηλασμού
σε αυτή την πλατεία των περαστικών
έκπληκτη με την κατάπληξη σου
που μέσα στο συρφετό
προσηλώθηκες πάνω της


"ΑΛΗΘΕΙΑ" 18.05.2023

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις