"ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΟΥΣΙΩΔΟΥΣ"
Από
τον τίτλο της συλλογής υποβάλλονται οι
σημασίες της συντελεσμένης καταστροφής,
είτε στο επίπεδο του εξωτερικού κόσμου
είτε στο επίπεδο της ανθρώπινης
συνείδησης, αλλά και των βαθύτερων και
συχνά ανομολόγητων επιθυμιών και ονείρων
του ανθρώπου. Και στη μια και στην άλλη
περίπτωση, απομένει η τραυματική βίωση
του ολέθρου και η πικρή αποτύπωσή της.
Εξάλλου, ο υπότιτλος Γυμνές
ιστορίες
παραπέμπει, αφενός στο λιτό, γυμνό και
αστόλιστο ύφος των ποιημάτων της συλλογής
και, αφετέρου, στον αφηγηματικό χαρακτήρα
των περισσότερων από αυτά, που πλέον
έχουν αποκρυσταλλωθεί ως δεσπόζουσες
τάσεις της ποιητικής του Γ. Χριστοδουλίδη,
«με καιρό και με κόπο» και με αδιάλειπτη
μελέτη της ελληνικής και της παγκόσμιας
ποίησης, «σε αναζήτηση πια ποιημάτων
και όχι ποιητών», όπως ο ίδιος δηλώνει.
Συνεπώς, μια διερεύνηση των διακειμενικών
σχέσεων και των πιθανών σημείων
«συνομιλίας» της ποίησής του με το έργο
άλλων ποιητών δεν πρέπει να περιοριστεί
στους Μπουκόφσκι, Χριστιανόπουλο,2
Ρίτσο, Λειβαδίτη, Ντύλαν Τόμας, Τράνστρομερ,
αλλά να επεκταθεί και σε άλλους λιγότερο
γνωστούς ή ελάσσονες ποιητές, χωρίς να
παραγνωρίζει τη «συνάντησή» της με την
πεζογραφία, τον κινηματογράφο και τη
μουσική.
Ας
επανέλθουμε, όμως, στο νέο βιβλίο του
ποιητή. Τα τριάντα πέντε ποιήματα της
συλλογής κατανέμονται σε πέντε ενότητες:
Το
παιδί (5
ποιήματα), Περιπέτειες
(8 π.), Θανατερά
(9 π.), Ερωτικά
(της
γυναίκας)
(6 π.) και Ερωτικά
(της
ποίησης)
(5 π.). Οι τίτλοι αυτοί παραπέμπουν στους
δεσπόζοντες θεματικούς άξονες της
συλλογής, δηλαδή στις μνήμες της παιδικής
ηλικίας, στη δύναμη της ανατροπής από
το απροσδόκητο, στη φθορά, στη λήθη και
στην απώλεια, στον έρωτα και στον θάνατο,
στην ποίηση για την ποίηση


Προφανώς,
το εξωλογικό στοιχείο είναι έκφανση
του υπαρξιακού στοχασμού στις Πληγείσες
περιοχές
του Γ. Χριστοδουλίδη και συνδέεται με
τη διπολική αντίθεση ζωή-θάνατος, που
επίσης διαπερνά πολλά ποιήματα της
συλλογής. Για παράδειγμα, στο ποίημα
«Χριστούγεννα 2015», κατά παράδοξο τρόπο,
οι νεκροί γιορτάζουν στο κέντρο της
πόλης και πρόκειται να βασιλέψουν σε
αυτήν, ενώ οι ζωντανοί «σε λίγο θα πάρουν
τη θέση των νεκρών» (43), εικόνα που
ανακαλεί στη μνήμη μας τα εφιαλτικά
«Χριστούγεννα 1948» του Μίλτου Σαχτούρη
ή και τη ρήση του Ηράκλειτου
«ἀθάνατοι
θνητοί, θνητοὶ ἀθάνατοι, ζῶντες τὸν
ἐκείνων θάνατον, τὸν δὲ ἐκείνων βίον
τεθνεῶτες»5.
Σε αντίθεση με το μεταφυσικό τοπίο του
ποιήματος αυτού, στο «Φτηνά τη γλίτωσε
ο Σωτήρης», ο φόβος του θανάτου εξαιτίας
της πτώσης από ένα δέντρο τοποθετείται
σε ένα πιο αληθοφανές σκηνικό και
συγκρίνεται με το συντελεσμένο ύστερα
από χρόνια γεγονός του θανάτου στον
πόλεμο.
Συναφές
με το θέμα του θανάτου είναι το συχνά
επανερχόμενο θέμα της φθοράς, το οποίο,
στο ποίημα «Ραδιενέργεια», λόγου χάρη,
επιμερίζεται στα θεματικά στοιχεία της
ασθένειας του ποιητικού υποκειμένου
και της καταστροφής του ξύλινου σπιτιού
από τα σκουλήκια. Εξάλλου, στο ποίημα
«Σπινθηρογράφημα» η ιατρική εξέταση
συνδέεται με τις ερωτικές μνήμες του
ομιλητή, μετά τις εικόνες της φθοράς
των ασθενών (50). Ο έρωτας είναι ίσως η
μόνη διέξοδος για υπέρβαση της φθοράς,
έστω και πρόσκαιρα, όπως γράφει ο Γ.
Χριστοδουλίδης στο ποίημα «Αγάπη μπορεί
να συμβαίνει και μετά από πολλά χρόνια»:
«Και νιώθω μια ευλογία για όλα αυτά /
όπως εκείνη που περιβάλλει / όσους
πρόλαβαν να σφιχταγκαλιαστούν / πριν
τους σκεπάσει οριστικά ένα υπερμέγεθες
κύμα / ή τους μασήσει η δεξιά σιαγόνα
της φθοράς» (53). Ο έρωτας ως φευγαλέα και
παροδική βίωση της ευτυχίας εντοπίζεται
και στο ποίημα «Η ηλεκτροδότηση της
λήθης», όπου η έλευση της ερωτικής μορφής
στην πόλη προκαλεί δονήσεις και διακοπές
«στην ηλεκτροδότηση της λήθης / της
λήθης του έρωτα / και αρρυθμίες στην
καθημερινή διεκπεραίωση / πολυκαιρισμένων
συνηθειών […]» (48). Η εφήμερη δυναμική
του έρωτα λειτουργεί μέσα σε ένα πλαίσιο
αντιερωτικό, στο οποίο δεσπόζουν «τα
αρχιτεκτονικά κολαστήρια των πόλεων»
και η «πετρόχτιστη αδιαφορία» όσων
«λίγο αγάπησαν ή αγαπήθηκαν» (49).
Όπως
η γνήσια ερωτική εμπειρία είναι σπάνια
και με ελάχιστη διάρκεια, παρόμοια οι
καθαρά ποιητικές στιγμές στην όλη πορεία
ενός ποιητή είναι ελάχιστες, συνεπώς
πάρα πολύ λίγα είναι και τα άξια λόγου
ποιήματά του, αν συγκριθούν με το σύνολο
του έργου του. Το αυτοαναφορικό ποίημα
«Συγκομιδή» είναι μια ποιητική απάντηση
του Γ. Χριστοδουλίδη στο «Noli
me
legere»
του ομότεχνού του Μιχάλη Παπαδόπουλου,
στο οποίο ο δεύτερος γράφει: «Υπήρξα
ποιητής / δύο λέξεων μόνο / […]. Εν τοιαύτη
όμως περιπτώσει /με τόσο μελάνι που
έχυσα / με τόσους τόνους πεταμένου
χαρτιού / δεν συνεισέφερα κι εγώ / στη
γιγαντιαία διαδικασία παραγωγής του
περιττού / για μια στιγμή ανεπαίσθητης
κατανάλωσης του ουσιώδους;».6
Στη «Συγκομιδή», που είναι αφιερωμένη
στον Μ.Π., γίνεται μια αποτίμηση της
ποιητικής παραγωγής των δύο ομοτέχνων:
«Γράψαμε το πολύ πέντε ποιήματα / εγώ
κι εσύ το ξέρουμε Μιχάλη./ Όλα τα άλλα /
φλυαρίες / μια ενθρόνιση της κενότητας.».
Επιπλέον, τίθεται το βασανιστικό ερώτημα
αν οι ποιητές θα μπορούσαν να εναντιωθούν
ακόμη περισσότερο στην αντιποιητική
εποχή τους, αντί «να τα παρατήσουν τόσο
εύκολα». (58).
Είναι
λοιπόν η γνήσια ποιητική εμπειρία σπάνια
και φευγαλέα. Κι αυτό μπορεί να συνδέεται
με έναν τραγικό διχασμό του ίδιου του
ποιητή, ανάμεσα στη δύσκολη επιλογή
μιας μοναχικής και επίπονης πορείας
και στην εύκολη ταύτιση με τον τρόπο
ζωής όσων επέλεξαν να μη δημιουργούν.
Ο διχασμός αυτός είναι το θέμα ενός
άλλου ποιήματος ποιητικής, που φέρει
τον τίτλο «Πηγές έμπνευσης». Ο
ενδοκειμενικός ποιητής βιώνει τραγικά
μιαν εκκρεμότητα, δηλαδή όσο γράφει
έχει την αίσθηση ότι τον παρακολουθεί
ένας αγροίκος που του τονίζει ότι «δεν
τον ενδιαφέρει η ποίηση» «σκίζοντας
όλα τα πρωτόκολλα», χωρίς όμως να
καταφέρνει να πείσει τον πρώτο «να
ασχοληθεί με κάτι πιο προσοδοφόρο». Στο
τέλος, επέρχεται μια πρόσκαιρη συμφιλίωση
ανάμεσα στους δύο «εαυτούς» του ποιητή,
ο διχασμός του οποίου, σε καμιά περίπτωση
δεν συνδέεται με μιαν αυτάρεσκη αναχώρηση
και εναντίωση απέναντι στην κοινωνία,
όπως συνέβαινε παλαιότερα στην ποίηση
του αισθητισμού.
Αντίθετα,
τόσο σε αυτή τη συλλογή όσο και στις
προηγούμενες του Γ. Χριστοδουλίδη, είναι
ευδιάκριτη μια εκτεταμένη κοινωνική
περιοχή, με τα επιμέρους θέματα της
βιοπάλης, της κοινωνικής δυστυχίας, της
εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και
άλλα. Αυτή η θεματική εντοπίζεται στα
ποιήματα «Δουλειές του ποδαριού» (11),
«Σπασμένα ποδήλατα» (13-14), «Ο γερο-Γιωρκής»
(40). Ειδικά, στο τελευταίο έχουμε μια
χαμηλόφωνη αποτύπωση του δράματος των
αγνοουμένων σε συνδυασμό με το θέμα της
βιοπάλης. Ο αναγνώστης έχει την αίσθηση,
τόσο γι’ αυτό το ποίημα όσο και για τα
υπόλοιπα της συλλογής, ότι η ποιητική
φωνή καταθέτει με στοχαστική πικρία
και ενίοτε με λεπτή ειρωνεία το
καταστάλαγμα βασανιστικών συλλογισμών
του ποιητικού υποκειμένου γύρω από τον
κόσμο της εξωτερικής πραγματικότητας
και γύρω από τον εσωτερικό άνθρωπο με
όσα πρόσκαιρα τον χαροποιούν και όσα
διαρκώς τον θλίβουν και κάποτε τον
συντρίβουν.
Σε
καμιά περίπτωση η ποιητική φωνή στις
Πληγείσες
περιοχές
του Γ. Χριστοδουλίδη δεν εκτρέπεται
στον συναισθηματισμό ή στην εύκολη
ποιητική ρητορεία. Ο ποιητής επέλεξε
τον δύσκολο δρόμο της μετουσίωσης της
πεζολογίας σε ουσιώδη ποιητικό λόγο,
τις περισσότερες φορές ανιχνεύοντας
την ποιητική ουσία ανάμεσα στα τετριμμένα
καθημερινά περιστατικά και πολύ πιο
σπάνια συναρμόζοντας την ουσία αυτή με
απροσδόκητους και τολμηρούς συνδυασμούς
λέξεων. Και μπορούμε ανεπιφύλακτα να
υποστηρίξουμε ότι, στον δύσκολο αυτό
δρόμο, ο Γ. Χριστοδουλίδης πέτυχε πάρα
πολύ περισσότερα, από ό,τι ο ίδιος με
μετριοπάθεια γράφει αποκαλώντας τον
εαυτό του «ποιητή πέντε το πολύ ποιημάτων».
Σας
ευχαριστώ
1
Βλ.
ενδεικτικά Γιώργος Κεχαγιόγλου-Λευτέρης
Παπαλεοντίου, Ιστορία
της νεότερης κυπριακής λογοτεχνίας,
Λευκωσία, Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών,
2010, 733· Αιμίλιος Σολωμού, «Γιώργου
Χριστοδουλίδη, Μεταξύ
ουρανού και γης,
Αθήνα, Φαρφουλάς 2013», Άνευ
48 (Καλοκαίρι 2013) 82-84· Χρήστος Μαυρής, «Η
ποίηση των κοινωνικών αδιεξόδων»,
Χαραυγή, 8 Ιουλίου 2013.
2
Βλ.
«Ήρωες και ηρωίδες υπάρχουν μόνο στους
μύθους»: Συνέντευξη του Γιώργου
Χριστοδουλίδη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα,
Ιστολόγιο «Δια-Λόγου Διαδρομές»:
http://wwwharitinicom.blogspot.com.cy/2014/05/blog-post_26.html
5
Ηράκλειτος,
απ. 67: Hippolytus, Ref. haer. ix. 10:
http://www.classicpersuasion.org/pw/heraclitus/herpatu.htm
Κείμενο παρουσίασης της ποιητικής συλλογής του Γ. Χριστοδουλίδη Πληγείσες περιοχές / Γυμνές ιστορίες στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Κέντρου Στροβόλου, στις 18 Απριλίου 2016
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου